söndag 16 augusti 2015

Stolthet och fördom

Idag får vi möta ett par bedjande människor
Alltid något, tänk att det finns sådana
som fortfarande går till kyrkan eller templet
för att be och för att tala med vår Herre!
Men deras attityder och förhållningssätt
är totalt olika

Stolthet och fördom hos farisén
ställs mot ödmjukhet och
syndamedvetande hos tullindrivaren

Jag tackar Dig, Gud, för att jag
inte är som andra människor
tjuvar, bedragare och horkarlar…
Så låter stolthet och fördom

Gud, var nådig mot mig syndare…
Ber tullindrivaren i sin ödmjukhet
undanskymt och i avskildhet
Vilken kollision mellan synsätt
Vilken krock

Jag känner igen stolthet och fördom
men mera sällan hos människor som ber
Däremot kan ilska och upprördhet
få röster att darra av indignation
av oro och rädsla
Rösterna vi möter på sociala medier
känner igen på insändarsidor
och hör i radions
Ring och sjung ut

Ibland skulle rösterna
kunna vara våra egna…
måste vi väl erkänna
De där rösterna som förfasar sig
som kritiserar och svartmålar

Denna stolthet och fördom
Skaffar sig måltavlor
Riktar sig ofta mot sådant man inte förstår
eller tycker oerhört illa om
Rösterna kan häva ur sig märkliga påståenden
Om de där invandrarna, flyktingarna, utlänningarna
Om tiggarna, de hemlösa, alkoholisterna
De där andra
Flyktingar och invandrare får höra
att de borde åka hem, de har inget här att göra
Det mesta som brister i vårt samhälle
det vi inte lyckats ordna upp
skylls på dem
När de bara har gjort
vad vi alla skulle göra
flytt från krig och förföljelse
lämnat förtryck, fattigdom och hunger
ungefär som våra förfäder gjorde
när de kände sig tvingade att emigrera
men det är alla slags människor som kommit
arbetare, företagare, fastighetsägare
som fått lämna allt bakom sig
för att söka ett annat liv
ett liv i trygghet

Invandrare, flyktingar, utlänningar
buntas ihop i en grå massa
Av någon egendomlig anledning
försvinner deras individualitet
deras personliga egenskaper
de ses inte som vanliga människor
utan betraktas och är sin grupp
Ja, varje person utrustas med alla
de dåliga egenskaper som tillskrivs gruppen
Man gör den orättvisaste av jämförelser
jämför det sämsta hos dem
med det bästa hos oss
På det sättet, med bristande logik
konstrueras en falsk ”sanning”

Man tror och påstår att alla dom där
utnyttjar systemen och får allting de pekar på
Mer pengar än de kan göra av med
lägenheter och förturer…
Saken blir inte bättre av att det
finns ett politiskt parti som underblåser
och hejar på avståndstagandet
Illasinnat beskrivs de nya svenskarna
som ociviliserade, som brottslingar,
som snyltare ovilliga att ta seden dit de kommer

Det är vare sig rimligt eller rätt
att överdriva sin egen förträfflighet
och svartmåla andra
särskilt som vi vet att människor
oavsett var de kommer ifrån är
ganska lika varandra

Det är något med orättvisa betraktelser
som får oss att gå igång
Hackordningar upprättas
sociala och ekonomiska klyftor befästs

Som Visbysork har jag sedan barndomen hört
om de tokiga fastlänningarna
som bara lever rövare och ställer till
de ställs mot fina gotlänningar
Politiker blir roffare till skillnad
från vanligt hederligt folk
som naturligtvis aldrig kört mot rött
eller struntat i hastighetsskyltarna

I vår kyrka är vi fromma och goda kristna
Vi tror rätt, gör mera gott
Om vi jämför med andra
katoliker, ortodoxer och pingstvänner…!
Högkyrkliga beskrivs som svartrockar
För att inte tala om hur laddat
det blir om vi skulle skryta med
hur mycket vi skiljer oss från
de där kvinnofientliga, förtryckande
muslimerna eller Sverigedemokraterna
eller vilka det är vi för tillfället
tillvitar alla de sämsta egenskaperna
vi kan tänka ut

Dagens liknelse harmonierar med en annan
av Jesu liknelser
Berättelsen om den barmhärtige samariern
visar att människor vi missaktar eller föraktar
faktiskt kan vara goda förebilder
och överträffa oss i goda gärningar
och i självinsikt!!!

Den förträfflige bedjaren är självrättfärdig
kliver tryggt och självsäkert längst fram
för att skryta till och med
inför Guds ansikte
om sina stora förtjänster
till skillnad från de där andra
den där typen
som inte är som jag, som vi

Eget beröm luktar illa
sas det i min barndom
Nu för tiden ska man veta sitt stora värde
Det finns till och med kurser för hur man
på bästa sätt kan sälja sig själv
marknadsföra sig genom att
gömma och glömma felsteg och brister
Man ska multiplicera och föröka
bre på brett vad gäller egna fina egenskaper
och den vackra personligheten man har
Att tro på sig själv och sin förmåga
kan vara både gott och väl
så länge det paras med ödmjukhet
och med respekt för andra

Bekräftelsebehovet är stort
hos de flesta av oss
Vi vill bli sedda, omtyckta, uppskattade
och bedömda som duktiga
värdefulla, som tillgångar

Minns att det visar sig tidigt
-Fröken, fröken, titta vad jag har ritat
-Vilken fin häst
-Det är ingen häst det är en cykel

Det man egentligen efterfrågar och begär
är inte en konstkritisk bedömning
utan en gnutta uppmärksamhet och beröm
Se mig! Se mig! Se hur duktig jag är…

I bibeltexten finns hos den första personen
ingen självinsikt
han verkar tro att det går att sälja
sin egen förträfflighet
att övertyga Gud om hur bra han är
och hur dåliga alla de där andra är
När vi alla vet att inför Gud
Behövs ingen förställning
inga fasader, inga undanflykter
Den buffliga typen
med den överdrivna självbilden
jämför sig med en nidbild
av de föraktliga, dom andra

Den andra bedjaren
vet hur det står till
hur han som tullindrivare har det
Han lider av frestelserna han fallit för
Han inser sina stora brister
och tillkortakommanden
och ber om förståelse, förlåtelse
om nåd

Bibelordets sökarljus
vad gäller brister och felsteg
ska inte först och främst gälla de andra
utan är en spegel där vi kan få syn på
hur vi själva är och uppför oss
Då blir det möjligt att ompröva
egna tänkesätt och handlingar
att låta stolthet och fördom vika undan
och ödmjukt be om förlåtelse

Vi vet ju att vi har en frälsare
som reser oss upp när vi faller
som stöder och bär
och som själv banat väg för oss
till Guds stora nåd
Då spelar det ingen roll om vi
är märkvärdiga på något sätt
eller vad vi har presterat
Vi är sedda och inbjudna! 

Predikan i Martebo kyrka och vid
Hammars fiskeläge i Norrlanda
11 söndagen efter Trefaldighet
Predikotext Lukasevangeliet 18:9-14




Inga kommentarer: