Idag får vi möta ett par
bedjande människor
Alltid något, tänk att det
finns sådana
som fortfarande går till
kyrkan eller templet
för att be och för att tala
med vår Herre!
Men deras attityder och
förhållningssätt
är totalt olika
Stolthet och fördom hos
farisén
ställs mot ödmjukhet och
syndamedvetande hos
tullindrivaren
Jag tackar Dig, Gud, för att jag
inte är som andra människor
tjuvar, bedragare och horkarlar…
Så låter stolthet och fördom
Gud, var nådig mot mig syndare…
Ber tullindrivaren i sin ödmjukhet
undanskymt och i avskildhet
Vilken kollision mellan
synsätt
Vilken krock
Jag känner igen stolthet och
fördom
men mera sällan hos människor
som ber
Däremot kan ilska och
upprördhet
få röster att darra av
indignation
av oro och rädsla
Rösterna vi möter på sociala
medier
känner igen på insändarsidor
och hör i radions
Ring och sjung ut
Ibland skulle rösterna
kunna vara våra egna…
måste vi väl erkänna
De där rösterna som förfasar
sig
som kritiserar och svartmålar
Denna stolthet och fördom
Skaffar sig måltavlor
Riktar sig ofta mot sådant
man inte förstår
eller tycker oerhört illa om
Rösterna kan häva ur sig
märkliga påståenden
Om de där invandrarna,
flyktingarna, utlänningarna
Om tiggarna, de hemlösa,
alkoholisterna
De där andra
Flyktingar och invandrare får
höra
att de borde åka hem, de har
inget här att göra
Det mesta som brister i vårt
samhälle
det vi inte lyckats ordna upp
skylls på dem
När de bara har gjort
vad vi alla skulle göra
flytt från krig och
förföljelse
lämnat förtryck, fattigdom
och hunger
ungefär som våra förfäder
gjorde
när de kände sig tvingade att
emigrera
men det är alla slags
människor som kommit
arbetare, företagare,
fastighetsägare
som fått lämna allt bakom sig
för att söka ett annat liv
ett liv i trygghet
Invandrare, flyktingar,
utlänningar
buntas ihop i en grå massa
Av någon egendomlig anledning
försvinner deras individualitet
deras personliga egenskaper
de ses inte som vanliga
människor
utan betraktas och är sin
grupp
Ja, varje person utrustas med
alla
de dåliga egenskaper som
tillskrivs gruppen
Man gör den orättvisaste av
jämförelser
jämför det sämsta hos dem
med det bästa hos oss
På det sättet, med bristande
logik
konstrueras en falsk ”sanning”
Man tror och påstår att alla
dom där
utnyttjar systemen och får
allting de pekar på
Mer pengar än de kan göra av
med
lägenheter och förturer…
Saken blir inte bättre av att
det
finns ett politiskt parti som
underblåser
och hejar på avståndstagandet
Illasinnat beskrivs de nya
svenskarna
som ociviliserade, som brottslingar,
som snyltare ovilliga att ta
seden dit de kommer
Det är vare sig rimligt eller
rätt
att överdriva sin egen
förträfflighet
och svartmåla andra
särskilt som vi vet att
människor
oavsett var de kommer ifrån
är
ganska lika varandra
Det är något med orättvisa
betraktelser
som får oss att gå igång
Hackordningar upprättas
sociala och ekonomiska
klyftor befästs
Som Visbysork har jag sedan
barndomen hört
om de tokiga fastlänningarna
som bara lever rövare och
ställer till
de ställs mot fina
gotlänningar
Politiker blir roffare till
skillnad
från vanligt hederligt folk
som naturligtvis aldrig kört
mot rött
eller struntat i
hastighetsskyltarna
I vår kyrka är vi fromma och
goda kristna
Vi tror rätt, gör mera gott
Om vi jämför med andra
katoliker, ortodoxer och
pingstvänner…!
Högkyrkliga beskrivs som
svartrockar
För att inte tala om hur
laddat
det blir om vi skulle skryta
med
hur mycket vi skiljer oss
från
de där kvinnofientliga,
förtryckande
muslimerna eller
Sverigedemokraterna
eller vilka det är vi för
tillfället
tillvitar alla de sämsta
egenskaperna
vi kan tänka ut
Dagens liknelse harmonierar
med en annan
av Jesu liknelser
Berättelsen om den
barmhärtige samariern
visar att människor vi
missaktar eller föraktar
faktiskt kan vara goda
förebilder
och överträffa oss i goda
gärningar
och i självinsikt!!!
Den förträfflige bedjaren är
självrättfärdig
kliver tryggt och självsäkert
längst fram
för att skryta till och med
inför Guds ansikte
om sina stora förtjänster
till skillnad från de där
andra
den där typen
som inte är som jag, som vi
Eget beröm luktar illa
sas det i min barndom
Nu för tiden ska man veta
sitt stora värde
Det finns till och med kurser
för hur man
på bästa sätt kan sälja sig
själv
marknadsföra sig genom att
gömma och glömma felsteg och
brister
Man ska multiplicera och
föröka
bre på brett vad gäller egna fina
egenskaper
och den vackra personligheten
man har
Att tro på sig själv och sin
förmåga
kan vara både gott och väl
så länge det paras med
ödmjukhet
och med respekt för andra
Bekräftelsebehovet är stort
hos de flesta av oss
Vi vill bli sedda, omtyckta,
uppskattade
och bedömda som duktiga
värdefulla, som tillgångar
Minns att det visar sig
tidigt
-Fröken, fröken, titta vad
jag har ritat
-Vilken fin häst
-Det är ingen häst det är en
cykel
Det man egentligen
efterfrågar och begär
är inte en konstkritisk
bedömning
utan en gnutta uppmärksamhet
och beröm
Se mig! Se mig! Se hur duktig
jag är…
I bibeltexten finns hos den
första personen
ingen självinsikt
han verkar tro att det går
att sälja
sin egen förträfflighet
att övertyga Gud om hur bra
han är
och hur dåliga alla de där
andra är
När vi alla vet att inför Gud
Behövs ingen förställning
inga fasader, inga
undanflykter
Den buffliga typen
med den överdrivna
självbilden
jämför sig med en nidbild
av de föraktliga, dom andra
Den andra bedjaren
vet hur det står till
hur han som tullindrivare har
det
Han lider av frestelserna han
fallit för
Han inser sina stora brister
och tillkortakommanden
och ber om förståelse,
förlåtelse
om nåd
Bibelordets sökarljus
vad gäller brister och
felsteg
ska inte först och främst
gälla de andra
utan är en spegel där vi kan
få syn på
hur vi själva är och uppför
oss
Då blir det möjligt att ompröva
egna tänkesätt och handlingar
att låta stolthet och fördom vika
undan
och ödmjukt be om förlåtelse
Vi vet ju att vi har en
frälsare
som reser oss upp när vi
faller
som stöder och bär
och som själv banat väg för
oss
till Guds stora nåd
Då spelar det ingen roll om vi
är märkvärdiga på något sätt
eller vad vi har presterat
Vi är sedda och inbjudna!
Predikan i Martebo kyrka och vid
Hammars fiskeläge i Norrlanda
11 söndagen efter Trefaldighet
Predikotext Lukasevangeliet 18:9-14
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar