Uppfyll jorden,
säger Gud till människan
när han som bäst arbetar med
sin skapelse
Lägg den under er, fortsätter Gud
Härska över jordens alla djur
Och på många sätt är det precis
vad människan har gjort:
fyllt den, dominerat den,
exploaterat den
Många skulle utan tvekan
påstå
att människosläktet är i full
färd med
att förstöra den värld som
gavs som ansvar
att vörda och vårda
Då är det inte alldeles bort
i tok att vi
Som idag har en söndag
som ägnas åt Goda förvaltare
Även om ordet tycks
ålderdomligt
och på många håll fallit ur
bruk
Förvaltare, finns de?
Förvaltare, finns de?
Möjligen har de unga hört
talas om
att det finns någon fastighetsförvaltare
eller förvaltare av
fondförmögenheter
Men sällan frågar vi varandra
hur vi
förvaltat den cykel vi kanske
har
eller den utbildning vi fått
inte heller brukar vi
diskutera med varandra
hur vi fungerar som
förvaltare…
Trots det är både ordet och
temat viktigt
Nu möts vi av Jesu liknelse
där en man
Som skulle å resa, utlandssemester
Kanske en sommar just som den
här
Han kallar till sig sina
tjänare och ger dem
talenter att sköta om
Redan där får vi en
tankeställare
Det finns en dubbeltydighet
I talenter som är pengar, materiella
tillgångar
Men nog ljuder talenter och
talanger ganska lika
och då finns det anledning
att också fundera över
våra andliga och mentala förmågor,
våra egenskaper, utförsgåvor
och talanger
Av liknelsen framgår att det
vi får oss tilldelat
inte går att gömma undan och
enbart spara
Det är en dålig lösning att
låta bli att bruka
Det vi har anförtrotts
Den som får ett ansvar, tar ansvar
har att se till att det man
fått ansvar för
inte försvinner eller
förbrukas
Tvärt om visar liknelsen att
gåvorna,
det vi har ansvar för, behöver
utvecklas
Så att det blir mer eller
fler
Den som lyckats få mest
avkastning får rejält
med beröm och dessutom får
den tjänaren
den talent som det inte blev
något med
Så får vi höra de svåra
orden: Den som har skall få
den som inget har blir av
till och med
med det lilla som kan finnas
Men tänker vi efter formas
vår värld
fortfarande efter det
mönstret
den rikaste procenten blir
ofattbart mycket rikare
och många fattiga förlorar
vad de har
sitt hem, sin försörjning, sitt
land
och hamnar i ett växande
armod
Vi kan förstås tänka att bibelordet
just i dagens liknelse är extra
svart-vit
Vi kan tänka att det handlar
om mer
eller rent av något annat än om
att
pengar och egendom ska växa
allt mer
Varför sägs ingenting om andra
slags resultat
sådana vi i kyrkan brukar
trösta oss med
när siffrorna blir mindre och
gudstjänsdeltagarna
allt färre
Vi tänker och hävdar att om
vi utvecklar kvalitén
är det också ett mått på
framgång
då förvaltar vi ändå något
trots att
antalet deltagare sjunker
drastiskt
Ett annat slags
resultat av vårt ansvar
ser man om vi talar och handlar på riktigt
visar att detta är på allvar
så att vi också lämnar djupa avtryck
visar att detta är på allvar
så att vi också lämnar djupa avtryck
i människors hjärtan
så att vi förmår röra och beröra
ja, kanske väcka engagemang så
att någon tar beslut
till exempel om att förändra sitt liv
börjar se till sina
medmänniskors väl och ve
vill arbeta för att skydda
och bevara vår jord
Ett gott förvaltarskap ger inte
efter
för alla slags tillfälliga önskemål
utan håller fast vid
uppdraget, härdar ut
Också det kan vara ett gott förvaltarskap
som betyder att man till
nästa generation
kan lämna ett arv som vårdats
och skötts om
Hejnum Högård där vi befinner
oss idag
tillhör kyrkan och har
hävdats och vårdats
i många sekler av
församlingen och enskilda
ansvarstagande personer
Säkert har man fått avkastning
i form av föda åt djuren
och visst man har hållit
landskapet öppet
Tagit väl vara på det
Vi inser här i detta änge att
vinst och avkastningen
inte är eller var det enda viktiga
Man gjorde vad man kände att
man borde och skulle göra:
visade omsorg, tog ansvar så
att nya generationer
fick något värt att ta över
Vi kan säkert enas om att detta
att bara göra ingenting
inte är någon bra lösning om
man ska vårda
och förvalta, om man ska ta
ansvar och utveckla
Samtidigt ligger en god
portion vishet i tanken
som vi gotlänningar är
duktiga på
att låta saker och ting bero
Att låta dem mogna
så att vi hinner tänka efter
och göra planer
Att bara rusa åstad är inte
heller den bästa av lösningar
Dessutom behövs stunder av
vila och eftertanke
det är nämligen totalt
omöjligt att vara
högpresterande precis hela
tiden
Återhämtning, förkovran och
ställtid behövs
I det moderna samhället
försöker många
skära bort återhämtning och
tid för reflektion
även omställningstiden,
ställtiden,
den tid som det tar att göra
sig redo för nästa uppgift
är hotad
Liknelsens slutsats får oss
att studsa
Är detta en text om hur illa
det ska gå
för många av oss
Ska vi eller några av oss
som odugliga tjänare kastas
ut i mörkret
till gråt och tandagnisslan
Pedagogiskt landar dagens text
olika hos oss
Somliga har en förmåga att
tänka
att det där det handlar inte
alls om mig
Och andra, de bara suger i
sig ord om
brister, olycka, felsteg,
sorgliga slut
Frågorna om förvaltarskapet
är personliga frågor
Inte ett test för oss att använda på alla andra
som vi känner, på vänner och ovänner
som vi känner, på vänner och ovänner
Vi får börja med att pröva
oss själva
Men använd då inte ett dåligt självförtroende
som glasögon, för då duger ingenting
av det man faktiskt gjort
som glasögon, för då duger ingenting
av det man faktiskt gjort
Texten pekar verkligen på vår
vilja att försöka
på om vi prövat att anstränga
oss
eller har vi låtit bli och
struntat i uppgiften
av rädsla (en kraftfullt hämmande känsla)
eller av ren likgiltighet
av rädsla (en kraftfullt hämmande känsla)
eller av ren likgiltighet
Detta änge, Hejnum högård, blir en
påminnelse
om att vi som förvaltare fungerar
som allra bäst när vi vill och får
ta ansvar och visa omsorg
som allra bäst när vi vill och får
ta ansvar och visa omsorg
En liknelse som denna gäller ytterst
människans förhållande till
Gud
och om vår vilja att stå till
tjänst
i Guds tjänst
Står vi till Guds förfogande
som ansvarsfulla tjänare
och goda förvaltare?
Det är frågan...
och svaret är våra liv.
Predikotext Matteusevangeliet 25:14-30 (samt 1 Moseboken 1:24-2:3)
Predikan 9 eftr Trefaldighet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar