Landets samlade bibelbestånd
ligger mestadels i träda
i väntan på bättre tider
Ibland bortlagda av respekt
för ordets helighet
ibland av glömska eller
ointresse
Ta fram boken med stort B
Den kan leverera samtalsämnen
som håller ett liv
Nu prövar vi ett nytt
betraktelsesätt
Kanske kan det visa att
frågorna
är vår ingång
Tänk Dig att en bibeltext är
som ett hus
Där finns dörrar och fönster
in- och utgångar och
ljusinsläpp
Studerar man huset finns det
frågor
man behöver ställa
Hur ser grannskapet ut?
Idag ingår huset i en liten
stadsdel
som heter Jesu avskedstal
och består av 4 kapitel
(14-17) i Johannesevangeliet
Vilka byggnader finns precis
bredvid?
På ena sidan står ett
löftesrikt hus
om den helige Ande
På den andra ett som handlar
om att vi
ska älska varandra som Jesus
älskat oss…
Vi närmar oss huset
och frågar oss när huset
byggdes, av vem,
vad skulle det användas till,
vilka material har använts?
Tänk att tegel och murbruk är
ord
Formuleringar på nytestamentlig
grekiska
Men vi, vi läser vår Bibel på
svenska
och kan gott börja med vårt
språk
poängen med att Bibeln kom på
svenska
var att den som kunde läsa
också kunde pröva om det som
påstods
och förkunnades stämde med
Skriftens ord
I husets väggar finns termer
och ord
som tål att tänka över, att
vrida och vända på
vinstock, grenar, frukt,
ansa, be, Fader, lärjungar…
När man tänker på ordens
betydelse
inser man att det alltid finns
mer att upptäcka
än det man ser direkt
Väl inne i huset möter oss
många rum
Med olika funktion och användning
Köket är ett slags hjärta
Där det andliga livets
livsmedel
Förvaras och tillreds
Där finns ett vardagsrum där
man kan sitta i bönens lugn
och ro
eller möta släkt och vänner
för att tala trons språk med
varandra
Där finns rum för förvaring
Och rum för avskildhet,
återhämtning och vila
Bibeltexter är lika
mångsidiga som hus
Med öppna ytor, skrymslen och
prång
Därför är det värt att gå på upptäcktsfärd!
Somliga människor har verkligen
svårt för
det här huset, de tycker inte
om det
De betraktat byggnaden och ser
bara
oönskade egenskaper,
frånstötande detaljer
Det är lätt att fastna vid trösklarna
Där orden tycks bli
oöverstigliga hinder
Fördömande och osympatiska
ord
Varje gren i mig som inte bär frukt
Skär han bort
Om vi är grenarna, är det
alltså vi som ska bort
blir den snabba slutsatsen
Snart tycks fler hinder
blockera vägen
nu med följande uttryck
Den som inte är kvar i mig
blir som grenarna som kastas bort och vissnar;
De samlas ihop och läggs på elden
och bränns upp…
Man kan förstå om orden känns
ogästvänliga
kalla och frånstötande, som
ett utkylt rum
där ingenting verkar
inbjudande
eller välkomnande
Resultatet blir människor
vänder huset ryggen
De flyr bort därför att
kristen tro framstår som dömande
och otäck
Detta är inte för mig
Här sätter jag aldrig mer min
fot,
tänker de…
Kan Jesus verkligen ha velat
få lärjungarna
att se sig själva som grenar
bara för att bli oroade över
om de ska klippas bort,
slängas, brännas?
Är huset verkligen byggt
för att hålla folk borta?
Är det vad Jesus önskar?
Är det så tron fungerar,
är det så den ska förstås?
Eller pekar orden på
en allmänmänsklig erfarenhet
något vi alla varit med om?
Tänk tennisspelaren som
tröttnade
och förlorade lust och intresse
ville inte ens se de allra
bästa spela
eller kärleks- eller vänrelationen
som brast
och när inte längre vänskap
eller kärlek
höll relationen levande
så vissnade den
och det kunde bli både mörkt
och smärtsamt
Livet utan Jesus liknas vid
förtorkning, mörker
Den borttappade relationen
den förlorade tron
Men poängen är liv – inte död!
Textens bärande väggar
handlar så tydligt om något
helt annat
Om förening och samhörighet
om gemenskap och hopp
Bli kvar i mig
Så blir jag kvar i er,
säger Jesus och berättar om grenarna
som inte lever av sig själva
för sig själva
utan får sitt liv genom att
höra till
genom samhörighet och
gemenskap
Nu ser vi att vinstocken är
en bild
som kan gälla alla möjliga
slags gemenskaper
En lokalavdelning av Röda
korset eller Amnesty
Som vitaliseras av sina
världsvida rörelser
Den lokala grenen förväntas vara
aktiv,
göra nytta för behövande vid
katastrofer,
olyckor eller agera för fångars
frihet
Detta att göra nytta är att
bära frukt
Sverige skulle kunna vara en
vinstock
och vårt lands alla
medborgare och innevånare
grenar med ömsesidig
förpliktelser
men sannerligen också en hel
del glädje
som när Sara Sjöström simmar
hem ett guld
eller ett landslag vinner,
eller oftare, nästan vinner en
trofé,
eller när Sverige gör oss
stolta
genom goda och solidariska
insatser
för människors värde och
värdighet
Kommer ni ihåg en annan text
som handlar om att barnen
måste få komma
till Jesus och inte hindras
Där säger Jesus
Den som inte tar emot Guds rike som ett barn
Kommer aldrig dit in
Man hör ofta hurtiga och
käcka utläggningar
Om vikten av att våga var
barn
Så vuxen man är
Det verkar nästan som om
vuxna
Om de är kloka ser till
Att vara riktigt barnsliga
Mer ballonger och
serpentiner!?
Knappast, vad jag förstår
handlar
orden om barn, hur de är och
har det
De är ovillkorligt och tillitsfullt
beroende
av sina föräldrars omsorger
som gör det möjligt för dem
att leva
Samma öppenhet och förväntan
som kan prägla det späda
barnets
relation till den vuxne
är vad det handlar om här
Att ta emot Guds rike som ett
barn
är att stå öppen och
mottaglig
för Guds omsorg och kärlek
att höra samman tätt och nära
Förälder och barn, vinstock
och grenar
Inga späda barn klarar sig
utan föräldrars
generösa kärlek, de vårdar,
skyddar, klär, föder
tröstar, hjälper och håller
om
Ni minns när det var som
värst i Rumänien
och vi hörde berättelsen om
spädbarnet
som låg närmast ljusknappen
och ibland
kunde få en liten extra klapp
och därför växte och blev
stark
När andra barn i rummet förtvinade
Behandlade som ting, objekt
berövade generös omsorg,
kärlek och varm närhet
Jesus pekar på det mänskliga
behovet
att höra samman med Gud och
varandra
Vinstocken och grenarna
understryker
hur själva livet är en
nådegåva från Gud
Gemenskapen träd och grenar
är så nära och så sammanlänkat
och sambandet är så intimt
att det blir svårt att
urskilja vad som är vad
Var slutar stam och börjar gren?
Min fader förhärligas när ni bär rik frukt
Och blir mina lärjungar
Stam och grenar är ett, en gemenskap,
Här avslöjas en sanning om
vad en församling, en kyrka,
är
-
en levande
gemenskap
Där är Kristus livet och vi
utsända från stammen
för att göra hans vilja
bära frukt
Kan det verkligen bli så,
vara så?
Det hus vi besökt idag
den text vi har läst
säger att det är så
Den inbjuder oss
att höra till
Predikan 10 e Trefaldighet
i Rute och i Fårö kyrka
Johannesevangeliet 15:1-9
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar