Predikotext: Matteusevangeliet 18:18-22
En skrivbordslåda hemma i
Örebro
Skramlar när man drar ut den
Där ligger ett antal nycklar:
cykelnycklar, nycklar till
hänglås
till och med en
kassaskåpsnyckel
I lådan finns också nycklar
till patentlås i dörrar
De är alla lite vilsna
eftersom ingen
längre riktigt vet i vilka
lås de hörde hemma
eller om det ännu finns lås
där de fungerar?
Några har blivit av med sina
lås
Andra skulle nog kunna
fungera
bara man visste var
Det en koppling mellan
nycklar och evangelietexten
Nycklar kan öppna eller låsa
men i texten används orden
lösa och binda
Har Ni hört uttrycket
nycklamakten?
Att förfoga över lösandet och
bindandet
är ett uppdrag som en gång
gavs åt aposteln Petrus
I dagens kyrkor handlar det
mest
om att uttala orden
om syndernas förlåtelse
Det är väl därför vi
föreställer oss
Petrus, Sankt Petrus, dvs
sankte Per
som himmelrikets dörrväktare
Han står där i många
historier
Och berättelser med sina
nycklar
När människor bankar på
himmelrikets port
Ska de få komma in?
Petrus har nycklar som kan
försluta eller låsa upp
I Mateusevangeliets kapitel
16 läser vi:
Och jag säger dig att du
är Petrus, klippan, och på den klippan ska jag
bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall
aldrig få makt över den. Jag skall ge dig nycklarna
till himmelriket. Allt du binder på jorden
skall vara bundet i himlen, och allt du
löser på jorden skall vara löst i himlen.
Det är ordagrant vad Petrus
fick höra
med en skillnad - nu gäller
det alla lärjungarna
Allt du binder eller löser
har blivit
allt ni binder eller löser…
När Petrus i kapitel 16 fick
uppdraget
gällde det att bygga Guds
kyrka och församling
I kapitel 18 är nycklamakten
insatt
i ett annat sammanhang
här handlar det om ett slags
enkel konfliktlösning
med en metod eller ett system
för att hantera något som
gått
sett i det mänskliga
samspelet…
Men det fick vi inte veta när
texten lästes
Så här börjar egentligen
detta bibelavsnitt:
Om din broder har
gjort dig någon orätt…
Jesus ger i texten rådet är
att gå
och tala med denna person i
enrum
fungerar inte det, om den det
gäller
inte vill lyssna så försöker
man en gång till
nu i sällskap med en eller
ett par personer
Fungerar inte det heller
ska frågan tas upp i
församlingen
Räcker inte det har personen
gjort sitt
och blir betraktad som
utomstående,
han blir avvisad…
Det verkar ju ganska
drastiskt
och obarmhärtigt att bli
utstött
för att man är halsstarrig
och fyrkantig?
Särskilt i en tid av uppror
mot auktoriteter
och ilska mot institutioner…
Då ställer Petrus än en gång
till det
Han frågar hur många gånger
en broder
faktiskt kan göra orätt och
bli förlåten.
Det räcker inte med 7 gånger
77 gånger, svarar Jesus
Förr kunde man alltid hänvisa
till
en film som hette 491
Då skulle man enligt
bibelöversättnigen
förlåta sju gånger sjuttio,
dvs 490.
Genast började man fundera
över vad
Som skulle hända när all
förlåtelse
var förbrukad… den 491:sta
gången.
Betydelsen är dock enigt båda
varianterna klar.
Många börjar även idag räkna.
Hur många gånger är det? Hur
mycket förlåtelse
Måste man producera? När
lagret är slut
Vad händer?
När gränsen är nådd, hur gör
man då?
Slutar man förlåta? Som om vi
någonsin kunde nå den gräns
det handlar om
Siffran är inte ett tal man
kan räkna till
Det är ett mått på hur
mäktigt stort
Och omfattande förlåtelsen,
Guds barmhärtighet, är…
Så fungerar en del av de
bibliska siffrorna
Jesus fastade och frestades i
40 dagar
oändligt och omänskligt länge
Israels folk vandrade i öknen
i 40 år
en ofattbar pågående och
utdragen vilsenhet
I världen finns samma sätt
att använda tal
Ali Baba hade samma antal
rövare
Hans 40 rövare betyder helt
enkelt: jättemånga!
Vi ska vara oändligt
förlåtande,
förlåtelsen går bortom
våra mänskliga gränser
överskrider vår förmåga
Det är innebörden.
När vi inte kan eller förmår
förlåta människors ondska
och vidriga brott
tar Gud vid
Guds förlåtelse eller dom
förfogar vi inte över
Domslut är hans
och allas vår domare och
Herre
är Jesus Kristus
Den som blir förlåten finner
nåd
Det är inte alltid vi kopplar
ihop
Guds nåd med juridik och rätt
Men det är just med sådana
paralleller
som Bibeln och Jesus rör sig
När vi inte kan ställa till
rätta
allt ont som kommit genom
vår synd och försummelse
träder Jesus in med sitt ställföreträdande
lidande, med sin död och
uppståndelse
så att vi blir benådade
Av honom kan människan bli
gjord
fri, räddad, frälst
från konsekvenserna
av sin och mänsklighetens synd
och ondska
Här avslutas dagens predikan
med en utmaning:
tänk om vi under nästkommande
vecka
skulle sträva efter att bli
lika fyllda
av nåd som Herren själv
så att vi kan förlåta vår
nästa,
dem oss skyldiga äro…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar