tisdag 16 april 2013

Hur blir det med hoppet?

Berättelserna om Jesus blir alltför ofta
inte mer än historier
Små episoder som bär budskap
Man kan uppfatta dem som något avlägset
möjligen ganska meningsfullt
eftersom de trots allt kan lära oss något

Bara för ett par veckor sedan hade jag
förmånen att besöka Israel och Palestina
Några dagar bodde vi inne i gamla staden
i centrum av Jerusalem
Bland annat besökte vi Olivberget och Getsemane

Gång på gång övermannas man av insikten
att de bibliska berättelserna har rötter
i ett verkligt landskap
Att de har utspelat sig i en bestämd geografi
Jerusalem på Jesu tid var visserligen
en helt annan stad
med andra villkor
men i vår egen värld
I historien hände det
som evangeliet berättar!

Den dåvarande romerska ockupationen
gör att den nuvarande situationen
på Västbanken, palestiniernas område
för samman då och nu
får dem att tala med varandra
de liksom smälter ihop

När vi lite försiktigt denna Palmsöndag
går runt koromgången här inne
i vår kyrka är vi själva med i
folkrörelsen som vandrar in i Jerusalem
Vårt jubel här är försiktigt och återhållet
kanske för att vi inte hoppas
lika intensivt som folket
i Jerusalem

Vi är inte ockuperade av främmande makt
men det finns även idag sådant
som invaderar oss och våra sinnen
Då talar vi om ett annat slags övertagande
Ta till exempel den massmediala revolutionen
vars olika uttryck upptar oss
så ofta, så intensivt och länge
För dig är det kanske spel, tv-serier,
dokusåpor, surfandet, facebook eller annat
som invaderar och ockuperar
tankar och sinnen

Det finns snart sagt inte en
situation då man törs släppa greppet
om mobilen eller nätet –
inte ens sammanträden
eller gudstjänster är fredade…

Från Olivberget har man utsikt
över den heliga staden
och där någonstans gick
demonstrationen eller processionen
då Jesus red in i Jerusalem
i sitt omtalade intåg i den heliga staden
”fredens stad”

På Olivberget ligger också
Augusta Viktoria-sjukhuset
ett specialistsjukhus för människor
på Västbanken
Vi var några resdeltagare som
gjorde ett besök på sjukhuset
där man bland annat erbjuder njursjukvård
och dialys såväl som onkologi

Sjukhuset bedriver modern sjukvård
med sin utrustning kan man samtidigt
samtidigt erbjuda 8-10 barn dialys
De bor ofta på stort avstånd från sjukhuset
som måste ordna transporter
för att underlätta för barn och föräldrar
att komma dit
Så regelbundet åker personalen runt med
en buss och samlar upp sina små patienter
och deras närmaste anhöriga

Med knappa resurser gör man underverk!
Sjukdomar som egentligen skulle leda till en
säker död behandlar och bekämpar man
Lutherska Världsförbundet driver sjukhuset
med stöd från andra
så blir denna verksamhet till ett hoppets tecken
mitt i en till synes hopplös situation

Den lille pojken som (när vi var där)
fick en "Rubriks kub"
förmodligen alldeles för avancerad
och svår för honom,
han log lyckligt
också över uppmärksamheten
och säkerligen för att han
blev omskött, fick vård

Man kunde tydligt se var han blivit opererad
mitt i sitt mörka hår hade han långa ärr
där ingenting kunde växa…

När Jesus tågade in i Jerusalem
var det en mäktig manifestation av
nytänt hopp
De kuvade och ockuperade innevånarna
drömde om och längtade efter
Guds Messias, den smorde
som skulle förändra allt
Hosianna, Välsignad är han
som kommer i Herrens namn
Välsignad vår fader Davids rike
som nu kommer
Hosianna i höjden!

Stilla veckan ligger framför oss
Vi vet vad som skall hända
svek och förnekelse
närhet och gemenskap
misshandel och tortyr
död och förtvivlan

Triumfen från Palmsöndagens intåg
blir till Långfredagens korsfästelse
det gränslösa mörkret
Men bortom hägrar det hopp
som föddes hos folket
Allt kan bli annorlunda
Något nytt ska komma
ska bli till

Hur blir det med hoppet?
Finns det med oss in i passionstiden?

Gud känner varje människa
vet den innersta längtan
ser det djupaste engagemanget
och låter även där
uppståndelsens morgon gry!

Predikan Palmsöndagen 2013 i Olaus Petri kyrka
Predikotext: Markusevangeliet 11:1-11



torsdag 11 april 2013

Påskpredikan på beställning?

Vad borde en påskpredikan innehålla?

Om Ni hade en beställningsblankett –
vad skulle Ni efterlysa?
Entusiasm, glädje, jubel?
Egna upplevelser av nyfött hopp?

Både Anna och Pierre har i sina predikningar
under Stilla veckan och påsk pekat
på uppståndelsens omvälvande betydelse
hänvisat till mönstret som bryter fram

Vi kan upptäcka det i många sammanhang
Flyktingfamiljen där barnet äntligen
vaknar upp ur koman
Missbrukaren som befriad kan berätta
för sin familj och sina vänner
om den första drogfria månaden

Den arbetslöse som fått ett vikariat
och har en uppgift och ett ställe att gå till
Den livströtte som fått nytt mod och kraft
mitt i vår vanlighets vardag
Någon som äntligen sluppit från sitt tvivel
och fått ta emot tron, den stora gåvan

Föreställningen att det krävs extra stora
och starka hot för att hoppet ska vissna
är en vanföreställning
Även ett litet mörker - till exempel av oro, rädsla
av sprickor i en relation, ovänskap, en börda man bär
som ingen tycks förstå – kan släcka
framtidstron och livsgnistan,
sådant har många varit med om

Det är då när mörkret, stort eller litet,
breder ut sig som påskens nyfödda uppståndelsetro
behövs på ett särskilt sätt
Den kan nämligen visa väg ur
hopplöshetens öken,
föra tillbaka från vilsenheten
i känslans förtvivlade vildmark

Stilla veckan och påsk för oss
öga mot öga med döden
andras död, vår egen bortgång,
vår Herres död på korset

Påskmönstret finns förstås mycket nära
till exempel i berättelser om hur döden
tvingats vika undan för skickliga läkare
kloka sjuksköterskor och starka mediciner
När infektionen tycktes omöjlig att tygla
men sedan ändå gav vika för rätt tablett
för salvorna eller intravenöst dropp

Livet som tar fart på nytt
trots att cytostatikan bara verkade leda till
kväljande obehag och illamående
men som sedan ändå gjorde verkan
Rädslan för döden försvinner för någon annan
när himmelrikets måltid, nattvarden
dukats på det egna hjärtats bord
av brist och nöd
knappheten blir till himmelskt överflöd

Sådant händer mitt i vår församling
och kopplar och för samman vår erfarenhet
med påskens under om hur livet segrar
åtminstone för några veckor
några månader och år

Min påskpredikan ska även peka på
hur ljuset kom med nya möjligheter
när allt tycktes utsläckt och mörkt!
Depressionen som pressade luften ur lungorna
gav äntligen vika när vårens ljus bröt fram
Den obekanta medmänniskans
vänlighet och inkänning som sprättade upp
ensamhetens tvångströja
Isoleringen som nästan tog någons liv, men bröts
Kylan i omvärlden och i det egna hjärta
gav vika när Guds kärleks värme och ljus
lyste upp människans sinnen

En påskpredikan ska helst också överraska
Ronja rövardotter skrek sitt vårskrik
när intrycken flödade över
som en verklig andeuppfyllelse
Jag ropar mitt i predikan ut ett halleluja!!!
Ty Kristus lever!
Även i ditt liv verkar försoningen, gör allting nytt,
bryter isar, öppnar nya vägar
bort från djupa och fördärvliga hjulspår

Jesus som lärjungarna kände så väl
syntes igen, visade sig på olika sätt
mitt ibland dem
han var inte en kollektiv hallucination
trots att de såg vad ingen borde kunna se –
Det hamnade inte i illusionen om Gud!
Deras verklighet hade utvidgats
genom uppståndelsens faktum!

Jesus hälsar sina gamla vänner med: Frid över er
För att få skräckens mörker att lägga sig
i hörnet, få oron att rulla ihop sig
som en katt i någons knä

Jesus är förvånad över lärjungarnas
rädsla och skräck
Han tvingas fråga: Varför? Varför blir ni skrämda?
Varför fylls ni av tvivel? Varför?
Ni som sett ljuset komma åter,
märkt att hoppet har uppstått
känt att döden förlorat sitt grepp

Vilka formuleringar vi får i dagens text
Här är en som vore värd en egen predikan
som pekar på hittills okända hinder för tro:
Då de av idel glädje och förvåning ännu inte kunde tro
så står det: idel glädje och förvåning
Sedan frågar han dem
Finns det något att äta här?
Spöken äter inte! Andar lever väl på luft?
De kan i alla fall inte stoppa i sig
den stekta fiskens feta kalorier

Tre saker vill jag understryka i dagens text
tre saker vill jag att du ska tänka på

Nummer ett:
Sedan öppnade han deras sinnen
så de kunde förstå skrifterna

Nummer två:
syndernas förlåtelse genom omvändelse
ska förkunnas i hans namn för alla folk

Nummer tre:
tills ni har blivit rustade med kraft från höjden

Hur ska någon efter detta kunna hävda
att det räcker att läsa som det står?
När den uppståndne mästaren själv påtagligt
griper in och öppnar deras sinnen för en ny förståelse

För att förstå skrifterna räcker det inte
med ordkunskap, läsförmåga och vanligt förnuft
något mer måste till öppnade sinnen
meningarna bryter sina fördämningar
brötarna släpper, innebörden flödar över
omvändelsens tid är inte heller förbi
om någon trodde det

För en kyrka som inte predikat omvändelse
sedan decennier kan det bli ett
smärtsamt men ljuvligt uppvaknande
först den egna omvändelsen till Guds kallelse
sedan förkunnelsen för alla folk om syndernas förlåtelse
genom omvändelse i Jesu namn
för oss kan det leda till att även vi
behöver se och bryta med våra synder!
och våga predika det Gud vill!

Omvändelse, syndernas förlåtelse!

Om vi förlitar oss på Guds kraft från höjden
så kommer ingen att kunna stänga Olaus Petri
en kyrka som verkligen fylls med folk från nejden
som fortsatt står öppen och inbjudande

Nummer ett:
Sedan öppnade han deras sinnen
så de kunde förstå skrifterna

Nummer två:
syndernas förlåtelse genom omvändelse
ska förkunnas i hans namn för alla folk

Nummer tre:
tills ni har blivit rustade med kraft från höjden

Efter påsk måste den överdrivna försiktigheten
vika undan, genom Jesus Kristus
kan vi se och förstå något av det som varit fördolt
Ordets stora räckvidd bortom
och Guds rike mitt ibland oss
Ingen kompromiss med människans bortvändhet
vårt dagliga avståndstagande från Gud
vi har ett budskap, rent och klart
givet oss av vår Herre
som ska förkunnas

Det ska inte ske av egen kraft
vi presterar inte fram
vi bär inte Gud
vi får kraft

Om det får vi be!